4 tips om je contentmarketingstrategie te verbeteren
Een pakkend artikel of een interessante social media post kan mensen triggeren om een bezoek te brengen aan jouw website. Voordat je begint met content creëren is het van belang om de juiste contentmarketingstrategie te bedenken. Maar hoe pak je dit aan? Wij hebben een aantal belangrijke tips voor jou geselecteerd.
#1 Bedenk wat je wilt bereiken met content
Voordat je start met content creëren stel je jezelf de volgende vraag: wat wil je hiermee bereiken? Wil je dat trouwe klanten een actie ondernemen op je website? Wil je een nieuwe doelgroep informeren over je business? Of wellicht wil je potentiële klanten benaderen met een actiecode om deze te besteden op je website? Belangrijke zaken om over na te denken. Het is zonde om uren aan een blogartikel te besteden als dit vervolgens niet wordt gelezen. Hou er rekening mee in welke koopfase jouw klant zich bevindt. Is het een nieuwe klant die zich oriënteert op jouw producten of een trouwe klant die graag kennis vergaart door middel van een markant artikel? Bedenk dat contentmarketing geen harde sales tool is, maar een manier om kennis te delen om uiteindelijk een langetermijnrelatie op te bouwen met je klanten.
#2 Wie wil je bereiken met jouw content?
Het liefst wil je zoveel mogelijk mensen bereiken met content. Helaas zal niet iedereen zich aangesproken voelen. Maak een keuze wie je wilt bereiken. Zoals omschreven bij tip één moet je rekening houden met de customer journey. In welke koopfase zit jouw klant? Ga hierop in en help je doelgroep. Weet je niet wie jouw doelgroep is? De truc die helpt is om een buyer persona te creëren. Hiermee segmenteer je een doelgroep op basis van leeftijd, opleiding, interesses, inkomen enzovoort. Hoe concreter je buyer persona, hoe beter je jouw verhaal kan afstemmen. Visualeer als het ware de persoon aan wie je het verhaal wilt vertellen. Personen lezen geen verhalen om te weten hoe geweldig jouw bedrijf of product is. Ga in op de belevenis van je doelgroep en zorg dat jouw content hierop aansluit. Uiteindelijk wil je dat jouw verhaal gehoord wordt door de juist doelgroep, zodat zij actie ondernemen.
#3 Kies de juiste kanalen
Je weet inmiddels wat je wilt bereiken met je content en voor wie dit bestemd is. Nu is het een kwestie van verspreiden. Je kunt ervoor kiezen om het verhaal lukraak op alle kanalen te posten, maar zit jouw doelgroep hierop? Instagram bijv. is een visueel platform en ideaal voor de retailbranche. Twitter is weer vluchtig en geschikt voor journalistieke nieuwswaarde. Stel, je lanceert een nieuw product aan bestaande klanten. En stel dit zijn hoogopgeleide mannen vanaf 40 jaar. Dan weet je dat Snapchat niet de ideale tool is om exposure te creëren. Verklaarbaar, omdat voornamelijk veel jongeren tussen de 15 en 20 jaar oud hierop vertegenwoordigd zijn. Verhalen worden groot door een sterke aanwezigheid op een goed gekozen kanaal. En niet om af en toe op aanwezig te zijn omdat je ‘moet’ publiceren op social media.
#4 Meten is weten
Na het verspreiden van je content wil je natuurlijk weten wat het oplevert. Maak het jezelf makkelijk en monitor verschillende reacties en/of gesprekken met het systeem Hootsuite. Hiermee kun je alle social media kanalen op één scherm volgen. Reageer altijd op reacties en vragen. Niets is vervelender dan als je als klant niet gehoord wordt door het bedrijf. Ga in gesprek met klanten en kom meer te weten. Niet alleen reageren, maar doe ook daadwerkelijk iets met klantenfeedback. Dit schept vertrouwen bij klanten. Ook kan het interessant zijn om bij de concurrent de klachten te volgen. Bijv. om jouw propositie aan te passen aan de zwaktes van de competitie. Of je kunt zelfs direct in contact treden met degene die de klacht plaatst. Deze is wellicht ontvankelijk om over te stappen. Uiteindelijk wil je weten wat je content oplevert. Van te voren heb je doelen opgesteld en de bijbehorende KPI’s om dit te meten. Stel, je wilt meer engagement vergaren: graag wil je een connectie maken met je doelgroep en een relatie opbouwen. Kijk hiervoor naar social shares, comments en kliks. Bereken je engagement ratio als volgt: shares+comments+kliks+likes en deel dit door aantal bezoekers op je content x 100. Hieruit komt een percentage dat aangeeft of je engagement goed is. Het is een aanrader om je Facebook Insights goed te analyseren. Wellicht heb je geen like op je post, maar hebben fans wel direct geklinkt op de link naar je website.
Contentstrategie is geen harde sales tool, maar gaat over kennis delen en relatie opbouwen. Zorg voor een constante stroom van content en vertel je verhaal aan de juiste doelgroep. Probeer door middel van je content aandacht te trekken waardoor je steeds meer mensen interesseert. Meet regelmatig je content en hou je doel voor ogen. Wil je graag meer tips over contentmarketingstrategie? Neem contact met ons en wij helpen je graag om jouw strategie te versterken!