Google verandert de SEO spelregels
SEO spelregels voor smartphones en tablets zijn vandaag veranderd door Google: mobilegeddon
Al enige tijd geleden heeft Google aangekondigd dat de spelregels voor de ranking op smartphones gaan veranderen. Smartphones en tablets spelen namelijk een steeds belangrijkere rol in het totale internetverkeer. Meer dan de helft van het verkeer loopt inmiddels via deze devices. Google vindt het dus belangrijk dat websites goed overkomen op deze apparaten. Om die reden heeft ze al enige tijd geleden aangekondigd dat er een aanpassing komt in de regels. Dit is bijzonder omdat men in het verleden de ontwikkelaars niet zo gedetailleerd heeft geïnformeerd over op stapel staande wijzigingen. Dit geeft de verwachting dat deze nieuwe regels veel meer impact gaan hebben op de zoekmachine ranking dan andere algoritmes zoals Panda en Penguin die in het verleden zijn geannonceerd. Bijgaand de link van de officiele annoncering van Google.
Hoe veranderen de rankings en wat kan ik er aan doen?
De inschatting is dat de rankings op mobiele devices slechter zullen worden voor de sites die zich niet goed aanpassen aan deze devices. Sommige kenners spreken van mobilegeddon, vanwege de mogelijke negatieve impact voor sommige organisaties op hun ranking voor mobiel. Aanpassen kan middels een responsive website. Dit betekent dat de website de schermindeling aanpast aan het device. Ook kan een website adaptive zijn. Dit houdt in dat de website daadwerkelijk andere functionaliteit krijgt bij een ander device. Mocht jouw site dus responsive of adaptive zijn, dan is de kans groot dat je ranking binnenkort omhoog gaat. Wij zien namelijk nog zeer veel klanten die zich niet bewust zijn van deze wijzigng en dus naar beneden zullen zakken ten voordele van de anderen die wel voorgesorteerd zijn.
Wat is de impact van deze aanpassing in de zoekmachine op mijn business?
Dit hangt een beetje af van jouw huidige positie in de Google Search tool. Stel dat je momenteel een nummer 1 positie hebt op een woord waarop 1000 keer gezocht wordt. Gemiddeld levert een nummer 1 positie zo'n 25-30% clicks op van het totale zoekvolume. In dit geval zijn dit zo'n 250-300 clicks. Stel dat je naar plek 2 of 3 zakt. De clickratio neemt dan af tot zo'n 10-15%, ofwel 100 tot 150 clicks. Het kost je dan dus 40-60% van alle verkeer. Dit is een serieuze impact. Wij kennen bedrijven met een groot aantal nummer 1 posities. Het totale verkeer kan dan enorm teruglopen, het bedrijf kan er failliet aan gaan. Wij proberen dus al onze klanten hier zo goed mogelijk over te informeren. Een responsive website hoeft niet duur te zijn en is een goedkope verzekering tegen een penalty van Google.
Hoe test ik of mijn website bestendig is?
Google heeft verschillende tools ter beschikking gesteld aan ontwikkelaars om te testen of de website door de ballotagecommissie van Google heen komt. Als eerste hebben we een tool die aangeeft of je website wel of niet smartphone ready is. Hij geeft daarbij gewoon een positief of negatief resultaat. Kijk hiervoor op: mobile friendly test. Mocht de website niet door de test heen komen, gebruik dan de volgende link om te testen wat er precies aan de hand is: pagespeed insight.
Je krijgt dan inzage waar het precies aan schort voor jouw SEO. Vaak zijn het de plaatjes die te groot zijn. Dit levert ook snelheidsverlies op op jouw website. Dit is een andere rankingsfactor in Google Search, dus hier zouden we zeker aandacht aan moeten besteden. Soms staan de buttons te dicht bij elkaar op de responsive website en soms is de code niet goed geplaatst. In beide gevallen heb je kennis nodig van html om dit op te lossen.
Ik heb hulp nodig voor mijn responsive of adaptive website!
Wij kunnen ons heel goed voorstellen dat de materie je een beetje duizelt en er meer expertise nodig is om je hierbij te helpen. Neem contact met ons op. Wij hebben ervaring met gewone HTML, tailormade CMS systemen, Wordpress, Magento, Joomla en vele andere systemen. Schroom dus niet om te bellen, want langer wachten kan je serieus online business kosten.