SEO Trends 2015
Onlangs kwam ons weer een aantal nieuwe trends ter ore rondom SEO die ons waard leken om even te delen met de klanten van onze Dare to be Found services.
Content en content en content
Google is al een tijdje op weg om content een zeer belangrijke plek te geven in de rankingrules. Er is een trend waarneembaar waarbij het aantal woorden per pagina dat optimaal is voor een goede ranking, inmiddels de 1000 is gepasseerd. Bijgaand grafiek kregen wij onlangs onder ogen en het leek ons waard om deze te delen.
Hier zien we dius dat het gemiddeld optimaal aantal woorden voor een nummer 1 positie in 2014 ongeveer 900 is. Dat is een fors aantal en dit is in dit jaar alleen maar toegenomen. Een stuk schrijven van 1000 woorden is tot daar aan toe, maar zo'n stuk lezen op internet, klinkt niet uitnodigend. De truc is om de content op te delen in kleine hapklare brokken afgewisseld met plaatjes en infographics. Ook het afwisselen van het aantal kolommen is een handige truc om een pagina prettig leesbaar te maken. Als voorbeeld hebben wij een pagina op onze website van Dare to be found waar we ook een aantal SEO Tips voor 2015 geven.In totaal staan er ruim 1200 woorden op deze pagina. Door de opzet van de pagina lijkt dit veel minder.
Bye bye linkbuilding, hello Linkearning
De impact van linkbuilding is duidelijk tanende. Linkbuilding, het realiseren van links vanaf andere websites naar jouw website, heeft een bedenkelijke reputatie. Er zijn nogal wat partijen die op malafide wijze linkjes bij elkaar sprokkelen om hoger te komen in de ranking. Google is hier niet blij mee en probeert dit met algoritmes als Penguin stevig in te dammen. We zien dan ook dat het aanmelden bij allerlei soorten linkfarms vergelijkbaar met startpagina zelfs een negatief effect kan hebben. Wat dan? Ook hier is Google weer transparant. Ze willen hun klanten op basis van de ingegeven zoekwoorden de beste site terug geven op de niummer 1 positie. En dit is in de ogen van Google een site die rijk is aan goed unieke content. En naar goede unieke content worden automatisch linkjes gegeven rechtstreeks vanuit het internet en vanuit social media. Hoewel het afschaffen van ranking op basis van linkbuilding aan het fundament van Google knaagt, lijkt het wel steeds verder deze kant op te gaan? En hoe gaan we hiermee om? Het is duidelijk dat steeds meer gekeken wordt naar Scoial Media signalen. Ook hier is het onverstandig om te trachten de zoekmachine-engines te foppen met gekochte likes, Google plusjes of andere gekochte social media signals. De internetwereld is te transparant om daar makkelijk een truc uit te halen.
Vertical searches
Vertical searches, zoals afbeeldingen, video en locaties krijgen een steeds belangrijkere plek in de google zoekmachine. Ze komen steeds prominenter terug in het zoekmachine-overzicht. Wij raden onze klanten dan ook aan om plaatjes goed te omschrijven, een juiste bestandsnaam met het zoekwoord te geven en ook de Alt tekst in te vullen. Daanrtaast is het in het huidige tijdperk marketingtechnisch raadzaam om ook youtube content op het internet te zetten voorzien van zoekwoorden en een link naar jouw website. Youtube is de een na grootste zoekmachine na Google en heeft dus veel potentie in de vindbaarheid. Zorg ook dat het adres van het bedrijf goed is ingebracht in Google +. Deze wordt dan ook weer weergegeven in Google Search.